chórzystki podczas występu

I dzień przesłuchań konkursowych

14 maja 2025 roku w Hajnówce zainaugurowano przesłuchania konkursowe 44. Międzynarodowego Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” – wydarzenia, które od dekad stanowi jedno z najważniejszych spotkań chórów cerkiewnych w Europie.

Pierwszy dzień upłynął pod znakiem prezentacji polskich zespołów cerkiewnych, reprezentujących różnorodne parafie prawosławne Podlasia. Na scenie zaprezentowało się pięć chórów, których występy wypełniły świątynię duchową głębią i pięknem. Wykonania oceniało jury w składzie: prof. dr hab. Włodzimierz Wołosiuk, ks. prot. dr Alexandrel Barnea, prof. dr hab. Grzegorz Pecka, Aleksandr Brandaws, dr hab. Jan Połowianiuk.

Wykonawcom przysłuchiwali się ich Ekscelencje: Biskup Hajnowski Paweł oraz Biskup Siemiatycki Warsonofiusz, a także liczni duchowni i mieszkańcy Hajnówki oraz okolicznych miejscowości, sympatycy śpiewu cerkiewnego, tworząc wyjątkową atmosferę modlitewnego skupienia i wspólnoty.

Jako pierwszy wystąpił Chór „Krynoczka” z Parafii Prawosławnej Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy w Dubinach. Chór prowadzony przez Julię Prokopiuk z wielkim wyczuciem, zachwycił słuchaczy świeżością brzmienia i starannością wykonania tradycyjnych utworów liturgicznych.

Następnie swoje umiejętności zaprezentował Chór „Harmoń” z Parafii św. Jakuba Alfeusza w Łosince. Głęboki, wyważony dźwięk oraz precyzyjne prowadzenie frazy muzycznej sprawiły, że ich występ zostanie na długo w pamięci słuchaczy.

Chór Dziecięcy Soboru Świętej Trójcy z Hajnówki wprowadził publiczność w atmosferę liturgicznej prostoty i dziecięcej szczerości. Pomimo młodego wieku wykonawców, zespół wykazał się dużą dojrzałością i świetnym przygotowaniem wokalnym.

Kolejnym wykonawcą był Katedralny Chór Soboru Świętej Trójcy. Monumentalne brzmienie, pełne duchowej głębi i technicznej precyzji, zapadły w pamięć.

Na zakończenie pierwszego dnia przesłuchań wystąpił Chór „Angelos” z Parafii Świętego Ducha w Białymstoku. Zaprezentował bardzo dość trudny wykonawczo repertuar, łączący tradycyjne utwory cerkiewne ze współczesnym opracowaniem dyrygenta Ireneusza Ławreszuka, co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem.

Publiczność oraz jury, doceniła nie tylko walory artystyczne, ale również duchowy wymiar prezentowanych pieśni. I dzień przesłuchań zakończył się w atmosferze skupienia i wdzięczności za piękno liturgicznej muzyki cerkiewnej.

Emilia Korolczuk

Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej

Fot. Tomasz Grześ