chór podczas występu

Trzeci dzień przesłuchań: spotkanie tradycji, duchowości i młodzieńczego zapału

Trzeci dzień przesłuchań festiwalowych upłynął pod znakiem głębokiej duchowości, różnorodności brzmień i niezwykłego spotkania tradycji cerkiewnej z nowoczesnymi interpretacjami chóralnymi. Dziewięć zespołów z Polski, Litwy i Łotwy zaprezentowało szerokie spektrum repertuaru sakralnego, który poruszał zarówno serca słuchaczy, jak i oceniających jurorów.

Łódź, Wilno, Ryga – głosy tradycji

Dzień rozpoczął się występem Chóru Katedry św. Aleksandra Newskiego z Łodzi, który z niezwykłą starannością oddał ducha liturgii prawosławnej. W ich interpretacjach wybrzmiała zarówno dyscyplina wokalna, jak i autentyczna modlitewność. Tuż po nim zaprezentował się Chór Katedry Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy z Wilna – ich śpiew, pełen delikatnych niuansów, był subtelnym połączeniem litewskiej tradycji wokalnej z kanonem muzyki cerkiewnej.

Silny akcent wschodni kontynuował Ryski Prawosławny Kameralny Chór „Błagowiest”, który oczarował publiczność precyzją harmonii i aksamitnym brzmieniem. Ich wykonanie było świadectwem wysokiej klasy artystycznej i głębokiego zrozumienia duchowego kontekstu utworów.

Wspólnota pokoleń i głos młodzieży

Wyjątkową energią wyróżnił się Chór „Mus Arietes” Parafii Wszystkich Świętych z Warszawy. Ich występ, oparty na klasycznym repertuarze z delikatnymi współczesnymi akcentami, był dowodem na to, że muzyka sakralna nie zna granic pokoleniowych.

Następnie scenę wypełniły młode głosy Chóru młodzieżowego Katedry św. Marii Magdaleny z Warszawy. Świeżość, czystość brzmienia i doskonała intonacja sprawiły, że ich występ zapisał się w pamięci jako jeden z najbardziej poruszających momentów dnia.

chór podczas występu

Głębia głosu i kobieca delikatność

Zespół z Fast – Chór Parafii Prawosławnej Podwyższenia Krzyża Pańskiego – zaprezentował pełne skupienia i powagi wykonania, przypominając o głęboko zakorzenionej tradycji śpiewu cerkiewnego w społecznościach lokalnych.

Niezwykle emocjonalny i skupiony na wyrazistości tekstu liturgicznego był występ Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Grabarka”. Brzmienie niskich głosów w przestrzeni sakralnej stworzyło niemal mistyczny klimat, który na długo pozostał z publicznością.

Z kolei Żeński Chór „Elpida” Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego po raz kolejny udowodnił, że kobiece chóry cerkiewne potrafią wzruszać subtelnością i siłą jednocześnie. Ich śpiew był hołdem dla duchowej dyscypliny i modlitewnej głębi.

Zakończenie z przytupem – Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej

Dzień zakończył Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej, który – mimo akademickiego charakteru – znakomicie odnalazł się w sakralnym repertuarze. W ich wykonaniu pojawiły się zarówno klasyczne utwory liturgiczne, jak i mniej znane kompozycje, które zostały przyjęte z wielkim entuzjazmem.

Trzeci dzień przesłuchań pokazał, jak niezwykle żywa i zróżnicowana jest tradycja muzyki cerkiewnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Występy wzruszały, inspirowały i pozostawiły publiczność w duchowym uniesieniu, oczekującym kolejnych artystycznych spotkań.

Emilia Korolczuk

Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej

fot. Tomasz Grześ